Liiton ohjeistus asiakasohjausryhmiin liittyen
18.5.2025
.png)
Asiakasohjausryhmien toiminta ja viranomaisvastuu – mitä laki sanoo?
Kuten olemme viime aikoina mediastakin lukeneet, sosiaalityössä syntyy yhä useammin tilanteita, joissa päätöksiä tai linjauksia tehdään moniammatillisissa asiakasohjausryhmissä. Vaikka yhteistyö eri toimijoiden välillä on tärkeää, asiakkaan oikeuksia ei voida siirtää ohjeiden tai ryhmien sisäisten käytäntöjen varaan.
Tälle sivulle on koottu tiivis muistilista keskeisistä velvoitteista ja oikeuksista, joita tulee noudattaa, kun asiakkaan asioita käsitellään sosiaalihuollossa – myös asiakasohjausryhmien yhteydessä.
Ohjeistukset eivät voi ohittaa asiakkaan etua, lakia, eivätkä viranhaltijan vastuuta. Päätöksenteko perustuu lakiin, ei sisäisiin käytäntöihin.
Hallintolain mukaiset velvollisuudet ja oikeudet:
Päätös on aina annettava kirjallisesti ilman erillistä pyyntöä.
Päätös on perusteltava.
Asiakirjoissa on annettava ohjausta oikaisukeinojen käytössä.
Päätökseen on liitettävä valitusosoitus tai valituskielto, jos muutoksenhakumahdollisuutta ei ole.
Hyvinvointialueiden ohjeistusten ja asiakasohjausryhmien linjausten soveltaminen:
Hyvinvointialueiden ohjeet eivät saa rajoittaa sosiaalihuollon asiakkaiden oikeuksia, ainoastaan täydentää lakia ja asetuksia.
Ohjeilla ei voida rajoittaa viranhaltijan lakisääteistä harkintavaltaa tai päätöksentekoa.
Ohjeet eivät saa estää työntekijää poikkeamasta ohjeesta arvioitaessa asiakkaan yksilöllisiä tarpeita ja olosuhteita.
Toimivaltaisen viranhaltijan velvollisuudet:
Viranhaltijan on arvioitava, täyttääkö hakija laissa säädetyt edellytykset palvelun tai tuen saamiselle.
Päätöksentekijällä on velvollisuus arvioida hakijan sosiaalihuollon tarve ja tehdä päätökset sen mukaisesti.
Sosiaalihuoltolaki:
Asiakkaalla on oikeus saada sosiaalihuollon palveluja ja tukea, jos hänen tarpeensa sitä edellyttävät.
Asiakkaalla on oikeus osallistua palvelujen suunnitteluun ja päätöksentekoon häntä koskevissa asioissa.
Viranomaisella on velvollisuus arvioida asiakkaan palvelutarve yksilöllisesti ja ottaen huomioon hänen kokonaistilanteensa.
Viranomaisen on järjestettävä asiakkaalle tarvittavat palvelut ja tuki lain ja asetusten mukaisesti, jos asiakkaan tarpeet sitä edellyttävät.
Viranomaisen tulee päättää, onko asiakkaalla oikeus saada tukea ja palveluja lainsäädännön ja asiakkaan tarpeiden perusteella.
Viranomaisella on velvollisuus käyttää harkintavaltaa päätöksenteossa ja tehdä päätöksiä asiakkaan tilanteen ja lain edellytysten mukaan.
Viranomaisen on räätälöitävä palvelut asiakkaan tarpeiden mukaan, eikä yleisiä ohjeita voida käyttää asiakkaan tilanteen arvioinnin estämiseksi.
Viranomaisen on palveluiden myöntämisessä noudatettava ensisijaisesti asiakkaan etua koskevia säännöksiä. Asiakkaan etu on arvioitava ottaen huomioon kaikki olosuhteet, ja päätöksenteossa on pyrittävä siihen lopputulokseen, joka parhaiten edistää asiakkaan hyvinvointia ja osallisuutta yhteiskunnassa.
Aiheesta lisää:
Hallintolaki
Sosiaalihuoltolaki
Oikeusasiamiehen ratkaisu (EOAK/6302/2024)
Avin ratkaisu koskien Pohteen ASO-käytäntöjä
Sosiaalihuoltolain soveltamisopas